Розглянемо основні числові множини (натуральні, цілі, раціональні, ірраціональні, дійсні числа) та їх властивості.
Натуральними називаються числа, що використовують при лічбі (1;2; …10…). Множина натуральних чисел позначається: N.
Натуральне число називаеться простим, якщо воно має лише два натуральних різних дільники: одиницю і само себе (2; 7; 11…)
Число, яке має більше двох натуральних дільників називається складеним.
Два числа, що відрізняються одне від одного лише знаком, називають протилежними числами (5 і -5; 10 і -10, а і –а).
Натуральні числа, протилежні їм числа і 0 називають цілими числами. Множина цілих чисел позначається: Z.
Числа, які можна подати у вигляді дробу, чисельник якого – ціле число, а знаменник – натуральне називаються раціональними. Раціональне число є нескінченним періодичним десятковим дробом. Множина раціональних чисел позначається Q.
Нескінченні неперіодичні десяткові дроби називаються ірраціональними.
Раціональні та ірраціональні числа утворюють множину дійсних чисел, що позначається: R.
Розглянемо окремі задачі, що передбачають знання властивостей дійсних чисел.
Завдання 1. (2013)
Розташувати у порядку зростання числа: 1/9; 0,1; 0,11
Для правильно виконання потрібно 1/9 записати у вигляді десяткового дробу (поділіивши 1 на 9), або звести усі дроби до спільного знаменника .
Відповідь: 0,1; 0,11; 1/9
Завдання 2 (2010)
Обчисліть: 1/3+2/3*5/8
2/3*5/8=5/12;
1/3+5/12=4/12+5/12=9/12=3/4.
(Серед правильних відповідей надається скорочений дріб, або десятковий)
Відповідь: 3/4
Завдання 3. (2010)
Обчисліть: 10012-9992
Зазначимо, що завадання такого характеру передбачають застосування формул скороченого множення:
10012-9992=(1001-999)(1001+999)=2*2000=4000.
Відповідь: 4000
Завдання 4. (2011)
Учитель роздав учням певного класу 72 зошити. Кожен учень отримав однакову кількість зошитів. Якому з поданих чисел може дорівнювати кількість учнів у класі?
а) 7; б) 9; в)11; г)15; д) 35
У даному випадку потрібно використати ознаки подільності. 72 ділиться на такі числа: 1, 2, 3, 4, 8, 9, 18, 25,36. Отже з поданих чисел можливий єдиний варінат – 9 .
Відповідь 9.
Нагадаємо основні ознаки подільності
1. Якщо запис числа закінчується парною цифрою (0; 2; 4; 6; 8) то це число ділиться на 2 (кратне 2)
2. Якщо запис числа закінчується парною цифрою 0 або 5 то це число ділиться на 5 (кратне 5).
3. Якщо сума цифр у записі числа ділиться на 3, то й число ділиться на 3. (кратне 3)
4. Якщо сума цифр у записі числа ділиться на 9, то й число ділиться на 9. (кратне 9)
Іншим ознакам подільності буде присвячена окрема стаття (звичайно у завданнях ЗНО вони не використовуються)
Завдання різних років:
1. У коробці знаходиться не більше 50 цукерок. Цукерки можна порівну розділити
Як можуть траплятися такі завдання?
Учитель роздав учням певного класу 72 ЗОШИТИ. Кожен учень отримав однакову кількість зошитів. Якому з поданих чисел може дорівнювати КІЛЬКІСТЬ ЗОШИТІВ у класі?
а) 7; б) 9; в)11; г)15; д) 35
Ну від помилок в умові ніхто не застрахований
72:9 =8 ; 9зошитів, 8учнів чи навпаки, мабуть)
Дякую, там буле помилка в умові. Потрібно узнати кількість учнів у класі. З поданих чисел таки підходить лише 9. Виправила=)
Чому тільки 9?
Оскільки серед поданих варіантів відповідей у тесті підходить лише 9
9